Het aantal vrouwelijke ondernemers stijgt met de jaren en daar zijn we bij Ladies on the Road natuurlijk heel blij om. Toch merk ik dat heel veel dames worstelen met een aantal obstakels. Zaken die ons tegenhouden om voluit te gaan, om authentiek en ongeremd te ondernemen. Nathalie Janssens van Wolvin coachte de voorbije jaren al heel wat onderneemsters om de krachtigste versie van zichzelf te worden. Zij weet als geen ander welke valkuilen het vrouwelijk ondernemerschap in petto heeft en geeft graag enkele tips om vol zelfvertrouwen je business te runnen.

Valkuil 1: Je bent bang om te storen

Je wil anderen niet ‘storen’ met jouw product of business. Je bent bang om hen jouw product of dienst ‘in het gezicht te smeren’ terwijl ze dat niet willen, en mensen zo te irriteren of kwaad te maken. Het is een variant op de veel voorkomende pleasers rol van vrouwen; we willen zeker niet storen. En al zeker niet in business. Liefst van al willen we stiekem onze business bouwen en hopen we dat op één of andere magische manier iedereen zijn weg zal vinden naar het geweldige product dat we gebouwd hebben. En dus doen we niet aan marketing. Of veel te stilletjes. We laten terloops hier en daar eens vallen dat we ‘ook wel met iets bezig zijn’ zonder ons full-blown enthousiasme voor wat we hebben gemaakt te tonen.

Maar als wij niet eens wild worden van wat we maken; hoe veronderstel je dan dat anderen dat worden?
Dus durf je product in de markt te zetten. Durf enthousiast te zijn over wat je hebt gemaakt. Durf het delen, tonen en praat erover. Durf te betalen voor marketing, via ad-campagnes bijvoorbeeld, of met behulp van een marketing expert.

God gave you the vision, why you expect everybody else to get it?

Valkuil 2: Je werkt alleen maar in je business, en niet aan je business

Je bent met andere woorden alleen maar bezig met dringende, uitvoerende, operationele taken; en niet of te weinig met je lange termijn visie en de dingen die echt het verschil maken. Of nog anders gezegd, je zit, zoals befaamd business mentor Stephen Covey zegt, alleen maar in kwadrant 1 te werken aan de dingen die dringend zijn. Een beetje reactief paniekvoetbal, met andere woorden.
Terwijl de dingen die jouw business echt vooruit helpen, niet op die manier gebeuren; en dus geheel niet gebeuren als je er geen tijd voor maakt. En dan bevindt je je na een aantal jaar best wel uitgeblust en gedemotiveerd, ongeveer op dezelfde plek als waar je bent gestart.

Het goede nieuws? In maart is er de Retreat Authentiek Ondernemen i.s.m. Wolvin en dat is precies waar die voor dient. Dus wil je even uitzoomen van je business, helder worden op wat je onderneming echt zal doen groeien, en een strategie meekrijgen om dat ook te implementeren? Dan is deze retreat absoluut voor jou!

Valkuil 3: Jouw business is niet echt jouw business (meer)

Eens je onderneming begint te groeien, groeit ook je klantenbestand en je aandeelhouders. Als je niet heel duidelijk bent over het soort klanten waar jij mee wilt samenwerken, sta je voor je het weet te werken met een groot percentage klanten die niet binnen jouw specifieke doelgroep ligt. En dat is niet waar je blij van wordt. Dus verlies je momentum, motivatie en scherpte. En dat heeft dan weer zijn weerslag op jouw bedrijfscijfers: omzet, volgers, fans, …
Durf heel duidelijk je doelgroep kiezen. Durf heel duidelijk jouw missie te bepalen; en niet wat iemand anders een goeie missie zou vinden; of wat tegenwoordig trendy is om als missie te hebben. Als het niet vanuit jouw hart en ziel komt, is de kans op slagen bijzonder klein; en voel je je voor je het weet gevangen in je eigen bedrijf. (En was dat nu net niet waarom je ondernemer bent geworden).

Valkuil 4: Je wacht op goedkeuring van anderen

Motivatiespreker Trent Shelton zegt, zoals hij alleen dat zo heerlijk kan zeggen: “God gave you the vision, why you expect everybody else to get it?!” En toch is dat vaak wat ons tegenhoudt: anderen die onze visie niet helemaal snappen of er niet echt in geloven. Anderen die ons idee in vraag stellen, omdat zij anders naar de wereld kijken.
Maar de meest succesvolle verhalen starten vaak bij een idee dat de meerderheid niet begrijpt, of zelfs helemaal niet goed vindt. Durf jouw innerlijke stem te volgen en in de wereld te zetten wat jij in de wereld te zetten hebt, zelfs al begrijpen de mensen rondom jou (nog) niet wat jij al wel ziet.

Al deze topics, en veel meer krachtige inzichten, komen aan bod tijdens de Wolvin Business Retreat “Authentiek Ondernemen”. Wil je hier graag echt mee aan de slag? Schrijf je dan vandaag nog in via de website.

More inspiration

TOP
Events 0