Personal branding is een belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie. Hierbij draait het echter niet om jouw producten of diensten, maar wel om jezelf. Klanten houden immers van authenticiteit, van gezichten, van échte mensen en daarom is het net zo belangrijk dat jij als zaakvoerster op de voorgrond treedt en het uithangbord wordt van jouw business.

Gooi dus je bescheidenheid overboord en zet jezelf op een professionele manier in de spotlights. Ik geef je enkele tips hoe je dit het best aanpakt.

Uitpakken met jezelf: waarom in hemelsnaam?

Heel wat vrouwelijke ondernemers blijven graag zoveel mogelijk onder de radar. Ze runnen hun business op een excellente manier, maar zelf het uithangbord worden? No way! En toch is het vandaag de dag belangrijk om de vrouw achter de onderneming te tonen. Ik schets even kort waarom.

 

#1 Steek met kop en schouders boven je concurrenten uit

Met je producten en diensten is het belangrijk om op te vallen tussen de rest, want concurrentie is er altijd en overal. Personal branding kan je helpen om je beter te onderscheiden van de rest.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat we bij aankoopbeslissingen 95% intuïtie gebruiken en slechts 5% ratio. De manier waarop jij en je merk overkomen, is dus belangrijk in het beslissingsproces van jouw doelpubliek.

#2 Creëer het imago dat jij wil

Een merk wordt steeds geassocieerd met bepaalde waarden. De perceptie van het publiek hangt dus ook af van jouw imago. Wanneer je dit niet zelf stuurt, zullen anderen dit voor je doen.

Bouw dus vertrouwen op en werk aan je geloofwaardigheid. Zo beïnvloed je hoe mensen over jou en onrechtstreeks over jouw zaak denken.

#3 Echte verhalen en echte gezichten werken

Voor mijn contentcreatiebureau Perfect Story schreef ik onlangs een blogbericht over het belang van storytelling, een belangrijke communicatietechniek. Dat authentieke verhalen werken, staat als een paal boven water en velen gingen je daarin al voor.

Begin dus met jouw verhaal te vertellen en gun je klanten een unieke blik achter de schermen. Ze zullen werkelijk aan je lippen hangen als je dit op een doordachte manier doet.

Uit onderzoek blijkt dat we bij aankoopbeslissingen 95% intuïtie gebruiken en slechts 5% ratio.

Jouw personal brand: hoe pak je dit aan?

#1 Bepaal 3 kernwaarden

Vooraleer je zelf aan de slag gaat, denk eerst na wat jou drijft en wat jouw passie en talenten zijn. Zo kan je jouw focus bepalen en jouw verhaal beginnen vorm te geven. Distelleer drie waarden waar jij achter staat en communiceer deze. Dat is trouwens het maximum aantal dat mensen kunnen onthouden of associëren met een merk.

Tip: Die waarden kun je trouwens accentueren met de hashtags die je in je online communicatie gebruikt.

#2 Wees consequent

Jouw doelgroep is, in tegenstelling tot jijzelf, niet constant bezig met je werk en zullen niet alle boodschappen oppikken. Herhaling is daarom belangrijk. Zorg dat je boodschap blijft plakken en doe dit op een consequente manier.

#3 Bepaal je doelgroep en kanalen

Definieer op voorhand wie je wil bereiken en welke communicatiekanalen je zal gebruiken. Kies steeds voor kanalen waarbij jij je goed voelt. Ben je bijvoorbeeld totaal niet twitter minded, kies dan voor LinkedIn of Instagram.

Women to watch

Heel wat vrouwelijke ondernemers passen personal branding al goed toe binnen hun marketingstrategie. Ik geef je graag 2 voorbeelden mee. Volg deze dames en watch&learn!

Karolien Lafaut

Karolien Lafaut

Een voorbeeld van professionele personal branding uit mijn eigen netwerk, is Karolien Lafaut uit Tielt. Zij kreeg de liefde voor mooie nieuwbouwprojecten met de paplepel ingegeven van vader op dochter. In 2005 nam ze de tak projectontwikkeling van het familiebedrijf over en drukte er meteen haar eigen stempel op: Signed by Karolien. Intussen is Karolien Lafaut een merknaam geworden met zaakvoerster Karolien als fris gezicht en uithangbord.

Bij Karolien Lafaut draagt alles rond ontzorgen, want naast de vastgoedontwikkeling kwam er ook Interiors by Karolien bij. Deze nieuwe focus kwam er aangezien klanten die bij Karolien vastgoed kochten, steeds vaker vroegen of zaakvoerster Karolien ook hun interieur kon vorm even. En klanten die bij Karolien Lafaut een appartement kopen, schakelen dan weer Real Estate by Karolien in om hun huidige woning te verkopen.

Eline De Munck

Odette_lunettes

De Antwerpse Eline De Munck brilde zelf al sinds haar 15de en vond dat er een nieuwe wind nodig was binnen de brillenmonturen. Ze richtte haar eigen brillenmerk op, Odette Lunettes, waarbij Odette verwijst naar de naam van haar hondje. Haar personal branding startte dus vanuit haar eigen verhaal.

Eline is zelf het uithangbord van Odette Lunettes en spreekt vooral BV’s aan om haar brillen op social media te promoten en met succes! Naast de flagship store in Antwerpen, is er nu ook een winkel in Gent en een pop-up in Knokke.

Werk maken van je eigen merk

Ladies on the Road organiseert op donderdag 3 februari een workshop Boost your personal brand in Hoeve La Cascina in Zulte. Twee branding experts zullen je volledig inwijden in de personal branding.

Ils Sterckx van Matuvu Agency zal het hebben over je online visibiliteit en imagoconsulente Veerle Raemdonck geeft je tips en tricks om je imago, kledij en mindset als vrouwelijk ondernemer.

Zin om erbij te zijn? Schrijf je dan snel in.

More inspiration

TOP

Events 0